fbpx

Tid til træning?

En af de udfordringer, man kan møde, når det handler om træning, er tiden. ”Jeg har simpelthen ikke tid”. Sådan kan det lyde, når snakken falder på træning, og det er en skam! Det er en skam, hvis man har fået den overbevisning, at det skal tage lang tid at træne. Der er ikke noget galt i et træningspas, der varer omkring 1 time. Men hvis man ikke føler, man har tid til 3-4 træninger om ugen af den længde i hverdagen, betyder det ikke, at man er nødt til at vinke farvel til motion og de gavnlige effekter, træning giver.
Før du læser videre, vil jeg gerne have, at du gør én ting for mig: Rejs dig op fra din stol og sæt dig igen. Hvor lang tid tog det? Ikke ret lang tid, gætter jeg på. Hvor lang tid vil det tage dig at gøre det 10 gange? Heller ikke ret lang tid, gætter jeg på. Du kan sikkert godt regne ud, hvor jeg vil hen med dette eksempel. Selvom man har en travl hverdag, kan man alligevel finde tid til at få rørt sig, selvom det kun er små omgange af kort tid.
Man kan eksempelvis rejse sig op fra stolen og sætte sig ned igen og gentage dette så mange gange, man kan i et minut. Man kan selvfølgelig også gøre det med almindelige squats (knæbøjninger), hvis man hellere vil det. Udover squats kan man også lave mavebøjninger, rygbøjninger, armbøjninger, planke, sprællemænd, gå/løbe på trapper, osv. Et eksempel på en kort men effektiv træning kan se sådan ud:

30 sekunder armbøjninger
30 sekunder squat
30 sekunder planke
30 sekunder sprællemænd
Lav denne serie 3-6 gange.

Selvom det tager under et kvarter at lave denne træning, skal du nok få pulsen op. Der er mange muligheder for at lave små træningssessioner i løbet af en dag, hvis tiden er knap. Man skal huske på, at lidt er bedre end ingenting, hvis man har en periode med travlhed.
Husk på, at hvis man gerne vil noget, finder man en løsning, men hvis man ikke gider, finder man en undskyldning. Hvad er din løsning?

-Thomas, Personlig træner, Sund og Stærk, Aarhus.