fbpx

Feder kulhydrater? Feder fedt?

Feder kulhydrater? Feder fedt?

Der findes folk i sundhedsbranchen, der mener, at man skal undgå kulhydrater og fokusere på at få sine kalorier fra fed mad, hvis man vil tabe sig. Samtidig findes der folk i sundhedsbranchen, der mener, at man skal undgå fedt og i stedet få kalorierne fra mere kulhydratrig mad, hvis man vil tabe sig. De to strategier står i stærk kontrast til hinanden, og hvis begge metoder virker, kan en person fra hver gruppe passende sætte sig sammen og dele en burger. Så vil den ene spise bøffen, og den anden vil spise bollen, og sammen vil de tabe sig, hvis deres respektive teorier holder …

Hvordan taber man sig?

Helt grundlæggende taber man sig ved at være i kalorieunderskud. Hvis kroppen bliver tilført mindre energi (færre kalorier gennem maden), end den bruger, skaffer den energi fra sine egne lagre, vores fedtdepoter, til at holde sig i live og til at udføre de aktiviteter, man laver.

I vægttabssammenhæng er det ikke afgørende for kroppen, om den får sine kalorier fra kulhydrater eller fra fedt. Det afgørende er, om man får flere eller færre kalorier gennem maden, end man forbrænder i løbet af en dag. Så længe du er i kalorieunderskud vil du derfor tabe dig. Det er, ifølge termodynamikkens første lov om energibevarelse, umuligt for kroppen ikke at tabe sig, hvis den forbrænder mere energi, end den får tilført – uanset om det kommer fra kulhydrater eller fedt.

Kulhydrater, fedt eller begge dele?

Det er altså et kalorieunderskud og ikke indtag eller udelukkelse af bestemte fødevarer, der gør, at man taber sig. Betyder det så, at det er lige meget, om man får sine kalorier fra kulhydrater eller fra fedt?. Både ja og nej.

I teorien er det ligemeget, om man spiser kulhydrater eller fedt, så længe kalorieregnskabet går op. I praksis er der dog ting, der gør, at det ikke er så let at udføre et vægttab, som det er på papiret. Det er eksempelvis individuelt, hvad der mætter os. Nogle føler sig hurtigere mætte efter fed mad, mens andre hurtigere føler sig mætte efter mad med flere kulhydrater. Hvis man hurtigere føler sig mæt ved at spise det ene eller det andet, er det fint at udnytte det til sin egen fordel og spise mere af den slags mad for på den måde at indtage færre kalorier.

Hvis man hurtigere føler sig mæt ved at spise fed mad, skal man være opmærksom på, at et gram fedt indeholder ca. dobbelt så mange kalorier som et gram kulhydrat. Det er ikke for at tale imod fedt i maden, men det er noget, man bør vide og være opmærksom på.

Hvad med burgeren?

Til sidst vil jeg vende tilbage til den kulhydratforskrækkede og den fedtforskrækkede, der delte en burger. De kan nemlig godt tabe sig på denne måde. Hvis de begge taber sig, er grunden dog ikke, at de undgår fedt eller kulhydrater. Nej, sagen er den, at hvis de taber sig ved at spise “en halv” burger hver, så er det fordi, de begge er kommet i et kalorieunderskud, uanset om kalorierne kommer overvejender fra kulhydrater eller fedt.

Nu får jeg det måske til at lyde som om, det er nemt at tabe sig. Det er det IKKE. Teorien bag et vægttab er forholdsvist simpel, men der er psykologiske og sociale faktorer, der spiller ind og gør, at et vægttab i praksis kan være svært og krævende. Dette indlæg handler dog ikke om den problemstilling, men blot om, at hverken kulhydrat eller fedt i sig selv er fedende.

-Thomas, Personlig træner, Sund og Stærk, Aarhus.