fbpx

6 råd til vægttab

6 RÅD TIL VÆGTTAB

I dette blogindlæg får du nogle konkrete råd til vægttab, som du kan bruge med det samme i din hverdag, hvis du prøver på at tabe dig. De er forslag til ændringer, der kan gøre en forskel, hvis de implementeres i hverdagen. Her er 3 forslag, der omhandler mad og 3 forslag, der omhandler fysisk aktivitet. Et vægttab handler i bund og grund om at være i et kalorieunderskud. Det kan man komme ved at spise færre kalorier eller ved at forbrænde flere. Det vanskelige er, hvordan man får dette til at fungere i hverdagen.

Mad

Spis grøntsager, mens du laver maden

Ved at spise nogle grøntsager, mens du laver mad, begynder du at fylde din mave allerede inden, dit måltid rigtigt er startet. Det betyder, at der skal en mindre mængde af det egentlige måltid til, før du bliver mæt.
Hvis du spiser mindre under selve måltidet, vil dit samlede kalorieindtag sandsynligvist blive mindre, da grøntsager typisk ikke indeholder lige så mange kalorier per gram, som et almindeligt måltid gør.
Når der skal en mindre portion mad til, før du bliver mæt, spiser du også færre kalorier, før du er mæt, og det bliver lettere at komme i et kalorieunderskud.

OBS. Du skal huske, at det ikke skal være de grøntsager, du havde planlagt at have i retten, du spiser, mens du laver maden. Det skal være ekstra grøntsager, du spiser UD OVER retten, for at det giver mening.

Drik et stort glas vand eller 2, inden du spiser

På samme måde som forslaget med grøntsager, så er formålet med dette forslag at få fyldt maven lidt op allerede inden, måltidet starter. Det kan være lettere hurtigt at drikke to store glas vand end at gøre nogle grøntsager klar.
En ulempe ved denne metode kan være, at din tissetrang måske bliver større, hvis du drikker meget vand. 🙂

Spis mere frugt

Frisk frugt, eksempelvis æbler og appelsiner, mætter godt per kalorie. Frugt bliver ofte udstillet som værende uhensigtsmæssigt at spise i forbindelse med et vægttab, fordi frugt indeholder frugtsukker, og det er rigtigt ærgerligt. Frisk frugt er nemlig sundt og fint i forbindelse med et vægttab, da mange frugter fylder godt i maven i forhold til hvor mange kalorier, de indeholder.
Lad os prøve at lave en sjov sammenligning.
Et æble eller en appelsin indeholder ca. 50 kalorier per 100 gram, mens vingummi og lakrids indeholder ca. 350 kalorier per 100 gram.
Det er ikke overdrevet at blande 200 gram slik, hvis man skal se en film og spise slik til. Hvis vi antager, at denne hypotetiske blanding består af lakrids og vingummi, indeholder den 700 kalorier. For at få den samme mængde kalorier fra en blanding æbler og appelsiner, skal du spise 1.4 kilogram. 1.4 kilogram æble/appelsinblanding fylder en del mere i maven, end 200 gram slik, og med dette in mente vil de fleste nok blive enige om, at frugtblandingen mætter mest.
Dette skriver jeg ikke, fordi jeg mener, at man bør skifte slik ud med frugt, men nærmere fordi, man ofte hører, at frugt er “farligt” i forbindelse med et vægttab, fordi det indeholder frugtsukker. Frisk frugt indeholder rigtigt nok frugtsukker, men det gør det ikke til en tikkende bombe under et vægttab, tværtimod.

Fysisk aktivitet

Her er nogle tips til, hvordan du kan øge din fysiske aktivitet i løbet af dagen. Når du er fysisk aktiv, forbrænder du flere kalorier, end når du er inaktiv. Hvis du gerne vil tabe dig, kan det derfor hjælpe, hvis du er mere aktiv i løbet af dagen.

Tag altid mindst ét parti af trappen

Du har sikkert hørt det før. “Tag trappen frem for elevatoren”. Det er også et råd, jeg selv giver til folk. Nogle gange kan rådet dog være lidt uoverskueligt og derfor blive afvist. Hvis du bor på 5. sal og altid tager elevatoren, kan det være en stor forandring, både fysisk og mentalt, fra den ene dag til den anden at skulle gå derop måske flere gange om dagen. Du kan derfor starte med at sige, at du blot skal gå én etage op og må tage resten i elevatoren. Du må også gerne gå hele vejen, men kun den ene etage er “obligatorisk”. Forandringen er nu mindre og forhåbentligt lettere at implementere.

Brug aktiv frem for passiv transport

Som skrevet tidligere, forbrænder du flere kalorier, når du er fysisk aktiv, end når du er inaktiv. Dette gælder også, når du transporterer dig. Du kan derfor udnytte indkøbsturen, caféturen eller besøget hos en ven til at få forbrændt lidt ekstra kalorier. Det eneste, du skal gøre, er at tage cyklen eller gå i stedet for at tage bilen eller bussen. Det er selvfølgeligt ikke altid muligt, men prøv at tænke over det, og måske ser du muligheder for aktiv transport flere steder, end du gjorde før. Måske betyder det, at du skal afsted 15-20 minutter tidligere, men hvis den tid alligevel blev brugt foran TV´et, gør det måske ikke så meget?

Gå en tur mellem aftensmad og TV

Hvis du plejer at se en film om aftenen efter maden, kan du prøve at gå en tur, inden du starter på filmen. Du får på denne måde forbrændt nogle kalorier, fordi du er fysisk aktiv, og du får samtidig en omgang frisk luft. Lav eventuelt en aftale med en ven, veninde eller et familiemedlem om at gå en tur. Så får du samtidig noget socialt ud af gåturen, hvilket vil være en ekstra bonus.

-Thomas, Personlig træner, Sund og Stærk, Aarhus.