fbpx

Er frugt sundt?

Er frugt sundt?

Det er (desværre) er spørgsmål, der bliver stillet ofte. Generelt må man sige, at frugt er sundt. Måske endda meget sundt. Hvis man sammenligner folk, der dagligt spiser frugt med folk, der ikke spiser frugt dagligt, ser man generelt en lavere forekomst af type-2-diabetes, hjerte- og kredsløbsrelaterede sygdomme og kræft. Man ser også, at de, der spiser flere stykker frugt dagligt, har lavere forekomst af sygdommene end de, der kun spiser et enkelt stykke frugt dagligt. Frugt indeholder kostfibre, vitaminer og mineraler, og det er fyldt med vand. Der er derfor gode grunde til at spise frugt og til at se frugt som noget sundt.
Men hvorfor er der mange, der er i tvivl om, om frugt er sundt eller usundt? Det handler ofte om frugtsukker.

Er frugtsukker sundt?

Man skal ikke lede længe på internettet, før man finder folk, der siger, at frugtsukker feder. Derfra bliver konklusionen hurtigt, at frugtsukker må være usundt. Selve udsagnet “frugtsukker feder” er dog problematisk.
Det er problematisk at sige, at frugtsukker feder, fordi der ikke er noget mad, der feder i sig selv. Det handler i stedet om, hvor meget man spiser af givne fødevarer/næringsstoffer. Det er helt rigtigt, at frugt indeholder frugtsukker. Men hvis vi ser på mængden af kalorier fra frugtsukker i frugt, viser det sig, at frugt generelt langt fra er så slemt, som nogle gør det til.


I et almindeligt æble på ca. 110 gram er der ca. 60 kalorier.
I en almindelig appelsin på ca. 160 gram er der ca. 80 kalorier.
I en almindelig banan på ca. 100 gram er der ca. 85 kalorier.
Til sammenligning skal der kun ca. 20 gram vingummier til, før man har spist ca. 70 kalorier.
Hvis vi ser på mandler, skal der kun omkring 10 mandler, hvilket svarer til ca. 10 gram, til, før man har spist ca. 60 kalorier.
Der er altså så lidt frugtsukker i æbler, appelsiner og bananer, at man kan spise en noget større mængde af disse, sammenlignet med vingummi og mandler, hvis man eksempelvis vil spise for 100 kalorier.

Frugtsukker feder altså ikke i sig selv og er ikke usundt. De mængder, der generelt er i frugt er heller ikke så store, at man bør være bange for at spise frugt, hvis man vil tabe sig, tværtimod. Frugt mætter nemlig godt per kalorie, da det fylder meget.

Frugt er sundt

Selvom man skal passe på med at kalde fødevarer sunde eller usunde, kan vi godt i denne sammenhæng konkludere, at frugt må høre til i den sunde kategori, hvis det skal høre til et sted, da frugt både indeholder vitaminer, mineraler, kostfibre og mætter godt per kalorie. I stedet for at undgå frugt, kan det være være en idé at prioritere frugt høje på listen over fødevarer, man vil spise – både for helbredet og for vægten. Det skal dog siges, at et vægttab handler om at være i kalorieunderskud. Derfor kan man selvfølgelig godt spise så meget frugt, at man ender med at tage på af det, men sådan er det med ALLE fødevarer. Sagen er bare den, at man skal spise meget frugt i forhold til mange andre fødevarer, før det sker. Frugt mætter som sagt generelt godt per kalorie, hvilket er godt i vægttabssammenhæng.


-Thomas, Personlig træner, Sund og Stærk, Aarhus.