fbpx

Stillesiddende adfærd

Stillesiddende adfærd hænger sammen med større risiko for sygdomme som type-2-diabetes og kredsløbssygdomme. Det kan godt være problematisk i vores bekvemme verden. Vi lever i en tid, der på mange måder er rigtigt god at leve i. Vi har adgang til livreddende medicin, mad, underholdning, rejser og en masse andre ting, der gør livet dejligt for os.
Men den dejlige verden, vi lever i, har også negative konsekvenser. Moderne teknologi gør meget bevægelse overflødig, og det er ikke godt for vores helbred. Vi sidder meget ned. Vi sidder måske endda FOR meget ned. Se eksempelvis dette eksempel på, hvor meget man kan slippe afsted med at sidde ned i løbet af en dag:

Man sidder i bil eller offentlig transport på vej til arbejde. På arbejde sidder man foran en skærm det meste af dagen. Derefter sidder man ned igen på vej hjem. Derhjemme sidder man måske og læser eller ser TV, inden man spiser, hvorefter man igen sætter sig til at læse eller se TV.

Der er altså rig mulighed for at få siddet ned i løbet af dagen. Men hvad kan man gøre for at være mere aktiv, hvis man ved, at man er meget stillesiddende i løbet af dagen? Her er et par tips.

  • Brug så meget aktiv transport, som muligt. Tag cyklen, gå, tag bussen et stop længere henne. Du kommer måske til at bruge mere tid på transport, men det betyder også, at du har mindre tid at sidde stille i.
  • Indlæg små aktivitetspauser i din dag, eksempelvis hver gang, du har siddet stille i en halv time. Det kan være en kort gåtur på 1 minut eller 20 squats.
  • Du kan også lave små intervaltræninger i løbet af dagen. Du kan bruge dette interval: 20 sekunders arbejde – 10 sekunders pause, og lave 4 runder. Det tager 2 minutter, og du kan gøre det med forskellige øvelser i løbet af dagen. Prøv med squat, planke, sprællemand eller armbøjninger.
  • Gå en tur efter aftensmaden, inden du sætter dig ind i sofaen. Bare en kort tur på 10 minutter er fint.

Vores krop er sådan indrettet, at den tilpasser sig det, den bliver udsat for. Hvis vi er fysisk aktive, tilpasser den sig aktiviteten – det er derfor, vi bliver stærkere og får større muskler af styrketræning og kommer i bedre form af at løbe regelmæssigt. Men den tilpasser sig også på den måde, at den ikke vedligeholder muskler, som ikke bliver brugt regelmæssigt, fordi det er “spild af energi” at vedligeholde noget, der ikke bruges. Vi er altså nødt til at bruge vores krop, hvis den skal blive ved med at fungere godt. Use it or lose it, som man siger!

-Thomas, personlig træner, Sund og Stærk, Aarhus.